اگر صاحب کسب و کار هستید و درگاه پرداخت اینترنتی واسط یا مستقیم و یا دستگاه کارتخوان دریافت کرده اید، حتما طی چند روز گذشته خبر ثبت شدن درگاه پرداخت های اینترنتی و دستگاههای پوز در سامانه مالیاتی را شنیده اید.
در این مطلب هر آنچه باید در رابطه با این خبر بدانید را بررسی میکنیم.
ثبت شدن درگاههای پرداخت در سامانه امور مالیاتی
، از بهمن ماه ۱۳۹۹ تمامی متقاضیان دریافت ابزارهای پرداختی از جمله درگاه پرداخت اینترنتی و دستگاه کارتخوان، ابتدا باید کد رهگیری مالیاتی دریافت میکردند و این اقدام در راستای اجرای قانون پایانه های فروشگاهی مصوب مجلس شورای اسلامی و یکپارچه شدن اطلاعات اداره مالیات و نهادهای پرداختی انجام شده است.
در همین راستا شاپرک اطلاعات درگاه های پرداخت و کارتخوانهای ثبت شده به نام افراد را در اختیار سازمان امور مالیاتی کشور قرار داده است. این اطلاعات از طریق سامانه ای که در ادامه معرفی میکنیم قابل بررسی هستند تا اگر درگاه یا کارتخوانی متعلق به شما نیست آن را غیرفعال کنید.
مشاهده درگاه ها و کارتخوان های به نام شما در سامانه مالیات
برای بررسی درگاه پرداخت یا کارتخوان هایی که به نام شما ثبت شده اند، به آدرس my.tax.gov.ir/Page/ListPos مراجعه و در صورت نداشتن حساب کاربری در این سامانه، از زبانه ثبت نام، ابتدا ثبت نام کنید.
پس از ثبت نام از زبانه ورود به “ درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی کشور “ وارد شوید.
در این مرحله پس از وارد کردن اطلاعات ورود، یک کد ۶ رقمی یکبارمصرف برای شما ارسال میشود که پس از وارد کردن آن وارد سامانه “ درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی کشور “ میشوید.
سامانه “ درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی کشور “
تعریف پرونده : هر کسبوکار ثبت شده به نام شما به صورت یک پرونده در این سامانه نمایش داده میشود.
برای مشاهده پروندههای فعال خود بر روی بخش پروندههای الکترونیک که در تصویر زیر نمایش داده شده است کلیک کنید.
پرونده های شما به صورت زیر نمایش داده میشوند.
برای بررسی درگاه پرداخت یا کارتخوان هایی که به نام شما ثبت شده اند بر روی تعداد پایانه های فروش کلیک کنید.
و یا به بخش ساماندهی پذیرندههای بانکی مراجعه کنید.
در این قسمت تمامی درگاه های پرداخت اینترنتی و دستگاه های کارتخوان که به نام شما ثبت شده اند و باید فرآیند اتصال و الصاق آنها به پرونده مالیاتی را انجام دهید، نمایش داده میشوند.
در صورتی که دستگاه/درگاه نمایش داده شده در این قسمت را دیگر استفاده نمیکنید و در آینده هم قصد ندارید از آنها استفاده کنید میتوانید با انتخاب گزینه درخواست غیر فعال سازی، آنها را غیرفعال کنید.
لازم به ذکر است اطلاعات درگاه ها و کارتخوان های به نام افراد به مرور توسط شاپرک با سامانه مالیات همگام سازی میشوند و ممکن است در حال حاضر تمامی درگاه های پرداخت و دستگاه های کارتخوان به نام شما در این سامانه موجود نباشد.
الصاق و اتصال درگاه پرداخت اینترنتی به پرونده مالیاتی ( کسب و کار شما )
در این مرحله باید درگاه پرداخت و کارتخوانهای مورد تایید را به پرونده (کسب و کار) مربوطه الصاق کنید.
با انتخاب الصاق، لیست پروندههای فعال شما نمایش داده میشود و با انتخاب پرونده مربوطه میتوانید عملیات الصاق را تکمیل کنید.
توجه نمایید در بخش «ساماندهی پذیرندههای بانکی» پس از کلیک بر روی دکمه «تایید نهایی» امکان ویرایش اطلاعات ارسالی به بانک مرکزی جهت غیرفعالسازی دستگاههای کارتخوان بانکی و یا درگاههای پرداخت الکترونیک وجود نخواهد داشت، لذا پیش از تایید نهایی، موارد انتخابی را به دقت بررسی نمایید.